HomeFest #8

București 5-11.11.2022 | lorgennale Chișinău 21-23.10.2022 | 11 evenimente, 2 ateliere, o masă rotundă

HomeFest este primul festival cultural din România care, din 2014, deschide uşa larg proiectelor artistice ce încap în sufragerii, dormitoare, în general în casele oamenilor. Performance, teatru, dans, muzică, film, expoziții, lecturi și ateliere, în fapt o suită de aventuri culturale urbane propuse de artiști români și străini, s-au lăsat descoperite de fiecare dată de un public foarte divers. Curioși și curajoși, artiști și spectatori deopotrivă, sunt gata să treacă pragul acestei lumi aparte, unice și irepetabile din fiecare apartament, pe care îl transformă dintr-o unitate locativă într-una culturală.
Ediția 2022 marchează simbolic contextul european complicat în care ne aflăm și se aliniază eforturilor de susținere a artiștilor din Ucraina și Republica Moldova. Astfel, am imaginat un format care privește dincolo de granițele țării noastre și am invitat artiști moldoveni și ucraineni să performeze în casele bucureștenilor, și artiști români care vor păși în casele din Chișinău. Ancorat în realitatea socială, HomeFest #8 este o ediție de 𝑻𝒓𝒂𝒏𝒛𝒊𝒕. A început cu lorgennale la Chișinău (21-23 octombrie) și continuă din 5 noiembrie la București cu alte 6 spectacole, 2 ateliere și o masă rotundă.

HomeFest București, 5-11 octombrie 2022

program și rezervări HomeFest București, 5-11 noiembrie 2022

Pentru a vă rezerva biletul, veți scrie direct gazdelor, la adresa de email specificată la fiecare eveniment. Intrarea este liberă dar numărul de locuri este limitat de spațiul aferent. De aceea recomandăm să vă înscrieți din timp, cel mai târziu cu 2 zile înainte de eveniment. După înscriere veți primi de la gazdă toate detaliile legate de adresă.

Nu uita să aduceți un obiect care simbolizează pentru voi noțiunea de Tranzit, acesta va fi biletul de intrare la festival. Tot despre tranzit, pentru că suntem curioși și cercetători, vrem să știm ce vă spune vouă această noțiune.
Aici
puteți răspunde la câteva întrebări. Rezultatele sigur vor fi interesante, vi le anunțăm după ce strângem suficiente răspunsuri.

 

Atelierul se adresează celor interesați de performance în spații domestice.

Date: 5 și 6 noiembrie (este necesară participarea în ambele zile)

Durată: 2 zile x 4 ore/zi, între 12:00-16:00

Număr participanți: maximum 8

Ce aduceți: haine comode

Artist-gazdă: Alexandra Mihaela Dancs

La început ne încălzim. Mai ales corpurile. Ne familiarizăm cu spațiul nostru performativ, cu arhitectura, texturile, ritmurile și dinamicile lui. Prin living, pe balcon, prin bucătărie, prin baie, pe hol, prin dormitor. Apoi ne jucăm cu coregrafii și momente performative pe care le „parașutăm” în acest spațiu domestic, spațiu care vine la pachet cu o încărcătură informațională densă. Cum îi facem față? Cum ne face ea față? Încercăm, ajustăm, alterăm, căutăm, mai uităm, transformăm și integrăm ceea ce facem  într-o  „scenografie” concretă și într-o atmosferă „de casă”. Experimentăm proximitatea unui public și lipsa delimitării clare între „scenă” și spectatori. Schimburi energetice, kinestezice și afective între noi și ce ne propune spațiul, cu tot ceea ce conține el. De reținut din tot acest text : „ne jucăm”. 

Alexandra Mihaela Dancs și-a adaptat pentru spații domestice spectacolele „Lulu’s Room”, „Out of Order” și „Coregrafie de Grup” in cadrul Lorgean Theatre și HomeFest și a performat pe Zoom din sufrageria proprie, in timpul pandemiei, în „Nici nu cred că existați”, tot în cadrul HomeFest. 

Pentru înscrieri trimiteți un email la shoarlece@gmail.com până la data de 3 nov. cu o scurtă biografie și câteva cuvinte în care menționați de ce doriți să participați la acest program. 
foto: “Coregrafie de Grup”, HomeFest 2018

 

 / preocuparea mea în zona sunetului (și nu numai) pornește de la căutarea (și detectarea) unui ”substratum potențial” pentru modelarea și transmisia unor idei, stări sau serii de evenimente. / în acest sens, procesul de lucru este ca o investigație (cercetare sonoră) unde sunetul devine o ”pastă de modelat”. / urmăresc ceea ce (mă) poate mira, surprinde în timp real, caut abordări și teritorii noi (prin deconstrucție, sinteză hibridă, metode nonlineare. / încerc să evit cărările bătătorite în domeniu, proces în care curiozitatea și dialogul dintre complexitate și simplitate joacă un rol fundamental. 

 / printre procesele care mă frământă se află și dinamica (deja inerțială) care ne transformă progresiv în ”agregate schizo-paranoide” / prea-plinul informațional care ne confiscă atenția, aproape totul e tulburător și amenințător /… cibernetizarea percepției, a modului de a funcționa/acționa. / ”viteza lumii” și criza de timp, consumerismul ca normă, sistematizarea percepției și ”reducția existențială” la o serie de pulsiuni pavloviene / iar întrebarea ar fi: cum să nu (ne) pierdem simțul contemplativ, cum să ne păstrăm măcar libertatea de a crede că putem fi liberi… /  

)))[-.-](((

rezervă biletul la andreeaivn@gmail.com

Vasile Ernu, autorul cărții apărute recent Sălbaticii copii dingo, vine să refacă povestea adolescenței și atmosfera epocii din anii ‘87-’89. O seară în care își propune să reconstruiască atmosfera adolescenței acelei perioade: cu povești, muzici, imagini din acea perioadă.

rezervă biletul la homemculture@gmail.com 

Desen de Roman Toilci

Respirația mai profundă ușurează. Încetinirea face ca totul să se accelereze în jur. Cu cât devii mai prezent, cu atât mai aproape ești de accesarea celor mai nebunești minuni răspândite în crăpăturile existenței.

Aceasta este o invitație de a te întoarce  acasă… în cele mai brute straturi ale ființei prin relaxarea naturii nelimitate a divinității și cufundare în lumea ritmurilor și frecvențelor.

rezervă biletul la vbolocan@gmail.com 

Este un act performativ între două extreme – a energiei feminine și celei masculine – blocate în formalitățile lor, de parcă suntem scoși din fabrică ca un product al lumii cotidiene. Parcurgem o transformare din ipostaza inițială într-o fuziune pe scenă, într-un act de cunoaștere reciprocă și de stabilire a diferenței, deviației existente între aceste două entități, urmat de o scufundare într-un act sexual metaforic ce va fi prezentat ca un ritual de inițiere în lumile mistice ale necunoscutului. Prin acest proces desființăm formele esențiale constrânse și superficiale și vom ajunge la natura animalică, primitivă, brută, unde manifestăm temperamente atât extatice cât și de decadență. Ca rezultat creăm un copil scenic ce se va reflecta prin spectator.

rezervă biletul la mara.carutasu@gmail.com 

Performance de improvizație ce privește cum operează omul-corp/omul-prezență în spațiul domestic – ce ascunde și ce revelează acest spațiu al mișcării funcționale. Un act-dialog despre dialogul fizic și… metafizic cu mediul (format de mediu și creator de mediu), despre compoziția cotidianului și a gesticii care îmbracă normalitatea sau dezbracă sens și înțelesuri. O explorare artistică a ideii că nu suntem obiecte separate în spațiu ci… suntem Spațiu(l). Programe, reguli, convenții, într-un joc al percepției și dans ce explorează ordinar-ul făcut poartă extra-ordinarului și invizibilul făcut vizibil printr-o schimbare a direcției atenției, prin hiperbolizarea spatiului negativ din compoziția în timp real.
📷 Inga Frida Bitere

rezervă biletul la alina.marga.usurelu@gmail.com 

*Atelierul va fi ținut în limba engleză. Toate detaliile legate de desfășurarea acestuia și biografia artistului vor fi tot în engleză.

Talk and workshop around reworking environment of things into small sculptures

duration: 3 hours, participants: up to 12, specific skills: not required

materials: small home things, small things from a street and flea market / participants can bring their own small things for work or use available materials

recommended text

hosting artist: Vitaly Yankovylocation: George Vraca str, Sector 1

This workshop proposes to rework environment of things into non-utilitary, small ready made sculptures. Through talks and work in common space we will research a role of “operator of things”, together with interaction with things and transformation of them. What defines objects as weird? How to treat gathering and collecting in time of over production and over consumption on a background of establishing economical and social crisis? We will work with one of the basic thesis of object oriented ontology that an object is always something more than just a sum of components. 

To register, send a mail with couple of lines about your interest in collecting, reworking and combining things to vyankovy@gmail.com

*Performance-ul va fi în limba engleză. Toate detaliile legate de desfășurarea acestuia și biografia artistei vor fi tot în engleză.

I want to tell the story of one person, which could be any of us. Post traumatic syndrome, what is it?  Post-traumatic stress disorder (PTSD) is a severe mental condition that occurs as a result of a single or repeated event that has a super-powerful negative impact on the psyche of an individual. The traumatic nature of the event is closely related to the feeling of helplessness due to the inability to act effectively in a dangerous situation. Is it that someone wants to choose? No. What if the whole country is facing this? Is it possible, is it normal?

You can run, you can fight, you can accept. Waking up every new morning, the person chooses the weapon with which he/she/we will fight with his personal PTSD, and believe that he/she/we will win.

Book your ticket at erna_laura@yahoo.com

artiști HomeFest București #8

Alexandra Mihaela Dancs (RO)

Leera și Alex Medinschi (MD)

Micleușanu M. (RO)

Daniel Drago (RO) & Sveta Bid (UA)

Vasile Ernu (RO)

Vitaly Yankovy (UA/RO)

Marina Skaletskaya (MD)

Vika Medviedieva (UA)

Lorgennale Chișinău, 21-23 octombrie 2022

program și rezervări lorgennale Chișinău 21-23 octombrie 2022

Exuviation” de/cu Jean-Lorin Sterian

Am citit pe Facebook următoarea postare: Te-ai uitat vreodată la o fotografie și te-ai întrebat unde naiba este tricoul ăla? Este o întrebare pe care mi-am pus-o adesea când mă uitam la fotografiile vechi. Există perioade ale vieții care sunt asociate cu o anumită geacă sau pereche de pantofi. De când am început Exuviation, știu unde se află marea majoritate a hainelor vechi pentru că le-am lăsat în mod conștient în locuri de importanță sentimentală. În biologie, exuviae sunt rămășițele unui exoschelet și structurile aferente care rămân după năpârlire. Exuviile unui animal pot fi importante pentru biologi, deoarece pot fi adesea folosite pentru a identifica specia și chiar sexul acestuia. Toate pieile textile rămase în diferite locuri s-au transformat într-o hartă emoțională. Un studiu arată că în ultimele 30 de secunde ale vieții, când inima încetează să pompeze sânge către creier, undele cerebrale urmează aceleași tipare ca atunci când îndeplinim sarcini cognitive foarte solicitante, cum ar fi concentrarea, visarea sau rememorarea. Oamenii de știință au aflat din conversații intime că flashback-urile nu au loc în ordine cronologică, așa cum se crede în mod convențional. În 2021, după ce am stat o lună la rezidențiat de artă la Pristina, am părăsit apartamentul în care locuiam fără să realizez că nu am mai lăsat în urmă nicio piesă vestimentară. Am înțeles atunci, proiectul s-a terminat. Unele călătorii se termină chiar înainte de a-ți da seama.

 „Cântece născute în apartamentele din Chișinău” de/cu Vitalie Colț

În Chișinău, până a ajunge o piesă, poezie, înregistrare, tablou, spectacol în fața publicului larg, orice lucrare trece prin o cenzură riguroasă în apartamentele oamenilor iubitori de artă unde întâlnești lume openmind cu gustul frumosului sporit . Aici, într-o atmosferă degajată, printre discuții despre politică, artă și noile tehnologii auzi și critică constructivă  și sfaturi despre lucrarea prezentată în acea seară din care îți faci o concluzie dacă e cazul s-o scoți în lume sau de a mai lucra la ea. Pot să povestesc și pot cânta despre asta.

 

„Colorful darkness” de/cu Simona Maria Baciu

Pentru prima dată în viața ei de 8 ani, Lara rămâne singură acasă. O poveste fantastică despre un copil rămas singur acasă, o luptă cu propria imaginație sau despre fragilitatea și vulnerabilitatea umană care ne privește pe toți. Lara își petrece timpul singură acasă jucându-se cu prietenii ei imaginari. Totul decurge normal până când din cealaltă cameră se aude soneria. Fetița își imaginează că aceste ființe care o vizitează sunt extratereștrii creativi care au superputeri printre care și puterea de a apăsa pe sonerie. Acțiunea continuă firesc cu prezentarea casei și a jocurilor născocite de ea. Monologul fetiței este întrerupt de venirea părinților. Dându-și seama de dezordinea din cameră și nedorindu-și să înceteze joaca, fetița improvizează cu ce are la îndemână o altă fetiță care doarme în patul ei. Înainte de ultima rotire a cheiței în broască, stinge lumina și se ascunde. O transformare și observarea unei transformări a unui moment unic în traseul celor ce au rămas odată, pentru prima dată, acasă, singuri. Final.

”Some day” de/cu Robert Bălan

Într-o zi va fi bine. Va fi pace, vor fi bani, va fi iubire. Vom sta toți pe malul mării admirând apusul și răsăritul. Fiecare dintre noi va primi exact ce își dorește. Dar oare știm ce ne dorim?



„Indică Sursa” de/cu Ronin Terente

Indică Sursa este un spectacol lectură, un performance slam & spoken poetry, cu 4 texte scrise într-o cheie nouă pentru mine (de obicei scriu în rimă, iar astea sunt în vers alb) care presupun căutarea răspunsului la întrebarea: cine sunt eu? La final de 2019 am stat în spital 2 săptămâni, am avut o intervenție chirurgicală. Timp de 2 săptămâni am stat cu picurători, practic n-am mâncat aproape deloc și n-am dormit din pricina unor dureri insuportabile, perioadă în care îmi vin în minte cele patru poeme, pe care le scriu în câteva zile după ce ies din spital, și la care n-am mai intervenit să le îmbunătățesc, cum o fac de obicei, le-am lăsat neschimbate. În ele se vorbește despre durere, dragoste, Dumnezeu. Am studiat actorie, am peste 55 de roluri jucate în spectacole și film, ceea ce m-a ajutat la formarea unui stil de recitare a textelor proprii, fiind pasionat și de slam & spoken poetry. Vă propun un performance în care vă invit să urmăriți un proroc modern propovăduind o dragoste amorfă.

Foto credit: Ruxandra Spătaru

artiști lorgenale Chișinău

Simona Maria Baciu (RO)

Jean-Lorin Sterian (RO)

Robert Bălan (RO)

Vitalie Colț (MD)

Sam Fiorillo

Ronin Terente (MD)

echipă

Jean-Lorin Sterian

Director și fondator HomeFest

„În fiecare sufragerie eu văd o scenă.”

Raluca Moșescu-Bumbac

Ziua face cercetare, seara se ocupă de toate aspectele festivalului.

Raluca contribuie la spațiul artistic bucureștean încă din 2011, când a organizat Zilele Independent 84 – un eveniment cultural maraton.

Monica Bumbeș

Comunicare

Cu entuziasm și simț de răspundere povestește tuturor despre proiectele culturale și de educație prin cultură (pentru cei mici) la care participă

Andrea Nastac

Design

Derulează pixeli de imaginație în grafică și fotografie. Soundtrack-ul de lucru e mereu muzica dată la maxim, chestie care incurajează culorile să pice armonice pe ecran.

Răzvan Bumbeș

Web design

„Aproape totul e doar un experiment.”

Un proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

parteneri media
Asociația pentru Dezvoltarea Dansului Modern Moldova, ArtNoMore, Developing Art, Graphis 122, ISCOADA, IQAds, LiterNet, Modernism.ro, Munteanu, Radio România Cultural, Revista Golan, Scena.ro, Zile și Nopți